Extra fietstocht op zaterdag 30 juni 2018 georganiseerd door Wim van Tilburg (ja, wie anders?)

Op zaterdag 30 juni 2018 om ongeveer 10:00 uur vertrokken 13 enthousiaste leden van de Avos, ditmaal eerst met de auto om verder van huis een fijne fietstocht te gaan maken.

Zoals van Wim bekend is krijg je geen enkele informatie over de rit die hij heeft uitgestippeld, echter ditmaal werd afgeweken van het normale protocol en maakte hij vooraf de startlocatie bekend!

Vol goede moed vertrokken we via de Middenpeelweg naar Zeeland, alwaar we de auto’s parkeerden bij Camping “de Heische Tip”. Knooppuntennummer 38 was de aftrap voor wat een uiterst gezellige en fijne fietstocht zou gaan worden.

Door de prachtige Brabantse natuur gingen we op weg. Het viel op dat er hier honderden eiken stonden, maar ondanks een waarschuwing voor de eikenprocessierups is er maar één nest van ongeveer 10 x 5 centimeter ontdekt. Verder stonden er opvallend veel knotwilgen langs de mooie wegen en fietspaden. Ook zagen we onderweg in een wei echte scharrelvarkens. Uiteraard hebben we daar met z’n allen bij geposeerd.

Onze eerste stop was gepland bij Natuurcentrum “de Maashorst” om onder het genot van een lekker kopje koffie of thee onze broodjes te verorberen. Maar wat een pech . . . . het Centrum was nog gesloten en ondanks het uitnodigende reclamebord (zie een van de foto’s) moesten we de broodjes droog zien weg te werken.

Via de buurtschap “Bedaf” kwamen we aan bij een “deftige” locatie. Dit bleek “ de Teugel” in Uden te zijn, met een enorm terras en een grote klimtuin. Het terras was aan ons wel besteed, maar de klimtuin hebben we aan ons voorbij laten gaan. We blijven liever dicht bij de grond dan op 14 meter hoogte aan zwiepende touwen!

Rakt” en “’t Loo” zijn de volgende buurtschappen waar we door de mooie natuur fietsten om naar het centrum van Uden te gaan. Een erg druk stadje waar in het centrum gefietst mag worden. Wim had een tafel gereserveerd op het enorme terras bij “ons Caffeej”.

Hier hebben we ons tegoed gedaan aan enkele biertjes, wijntjes, radlers en koffie.

Omdat we nog een heel eind fietsen voor de boeg hadden peddelden we om ongeveer 17:00 uur langs visvijver “de kleuter” naar de verrassing van deze dag.

Bezoekerscentrum Steltenberg van eigenaars Pieter en Carla was “the place to be”. Op een schitterende locatie werden we verwelkomd en genoten we van de vriendelijkheid en uitleg van zowel Pieter als Carla.

We werden verrast met een uitstekende kop tomaten soep met vers gebakken broodjes en kruidenboter. Daarna een lekker pittige kipfilet en heerlijke salade en koude schotel. Alles vers gemaakt. Hierbij voldoende water om te drinken. Als toetje een bord met watermeloen, een fruitstick en enkele soorten ijs. Heerlijk bij deze warmte.

Hierna werd afscheid genomen en de gastvrouw en gastheer bedankt voor de goede zorgen en klommen we weer op de fiets om de laatste 7 kilometer af te leggen.

Bij aankomst op het startpunt werd Wim uiteraard nog bedankt voor deze mooie dag en gingen we richting Venray.

Totaal hebben we 51,3 kilometer gefietst in het Brabantse land.